Ta strona zapisuje w Twoim urządzeniu krótkie informacje tekstowe zwane plikami cookies (ciasteczkami). Są one wykorzystywane do zapisywania indywidualnych preferencji użytkownika, umożliwiają logowanie się do serwisu, pomagają w zbieraniu statystyk Twojej aktywności na stronie. W każdej chwili możesz zablokować lub ograniczyć umieszczanie plików cookies (ciasteczek) w Twoim urządzeniu zmieniając ustawienia przeglądarki internetowej. Ustawienie lub pozostawienie ustawienia przeglądarki na akceptację cookies (ciasteczek) oznacza wyrażenie przez Ciebie świadomej zgody na takie praktyki.

OK, rozumiem i akceptuję
Akt o sztucznej inteligencji


Bruskela, 25 stycznia 2022r.

W ramach Komisji Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów (IMCO), oraz Komisji Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych (LIBE) odbyło się spotkanie, na temat przepisów dotyczących sztucznej inteligencji. Akt ten będzie pierwszym na świecie, który kodyfikuje tę sferę w przekrojowy sposób.

W niedalekiej przyszłości sztuczna inteligencja (AI), będzie obecna w każdej sferze życia. Od obecności zaawansowanych asystentów głosowych na naszych smartfonach, poprzez wizyty u lekarza, autonomiczne samochody, aż po wykorzystanie jej w działaniach policyjnych. Może zostać wykorzystana w celu dbania o klimat, tworzenia bardziej wydajnych systemów energetycznych czy  logistycznych . Wielu jej zastosowań jeszcze nawet sobie nie wyobrażamy, tak jak nikt się nie spodziewał w 2007 roku czym staną się smartfony (wtedy miała miejsce premiera pierwszego IPhone). Tak szeroka obecność algorytmu, który będzie w stanie podejmować autonomiczne decyzje jest ogromną szansą na rozwój, ale też jeżeli w niewłaściwy sposób wykorzystana – może być zagrożeniem. Stąd działania UE, aby stworzyć akty określające co jest dozwolone, a co nie jest, oraz stworzyć mechanizmy zmuszające producentów do dopracowania swoich algorytmów, tak by te prezentowały wysoki poziom dbałości o prawa podstawowe użytkowników.

Wykorzystanie sztucznej inteligecji stwarza również wiele zagrożeń. Państwa, takie jak Chiny  wykorzystują sztuczną inteligencje (AI) w celach całkowicie nieetycznych z punktu widzenia europejskich wartości (np. poprzez programy social-scoring – czyli przyznawanie obywatelom korzyści jeżeli Ci zachowują się w pożądany, przez partię komunistyczną, sposób). Innym problemem jest ograniczanie prawa do prywatności poprzez systemy do biometrycznej identyfikacji w czasie rzeczywistym – których wykorzystywanie może poprawić nasze bezpieczeństwo i zapobiec zamachom terrorystycznym, ale z drugiej strony rodzi się obawa o totalną inwigilację obywateli. 

Potrzebujemy dokładnej analizy wpływu AI na prawa podtsawowe obywateli UE, tak by zostało poszanowane prawo do prywatności, przy jednoczesnym zwiększeniu bezpieczeństwa. 

 

 

Zdjęcie:Markus Spiske on Unsplash