Ta strona zapisuje w Twoim urządzeniu krótkie informacje tekstowe zwane plikami cookies (ciasteczkami). Są one wykorzystywane do zapisywania indywidualnych preferencji użytkownika, umożliwiają logowanie się do serwisu, pomagają w zbieraniu statystyk Twojej aktywności na stronie. W każdej chwili możesz zablokować lub ograniczyć umieszczanie plików cookies (ciasteczek) w Twoim urządzeniu zmieniając ustawienia przeglądarki internetowej. Ustawienie lub pozostawienie ustawienia przeglądarki na akceptację cookies (ciasteczek) oznacza wyrażenie przez Ciebie świadomej zgody na takie praktyki.

OK, rozumiem i akceptuję
Bardziej zrównoważone, trwalsze i wydajniejsze baterie


Strasburg, 14 czerwca 2023r.

•    Bardziej rygorystyczne cele w zakresie zbiórki odpadów, wydajności recyklingu i odzysku materiałów
•    Bardziej rygorystyczne wymogi dotyczące zrównoważonego rozwoju, wydajności i etykietowania
•    Polityka należytej staranności w celu uwzględnienia zagrożeń społecznych i środowiskowych
•    Baterie przenośne w urządzeniach będą łatwiejsze do wymiany


We wtorek Parlament zatwierdził nowe przepisy dotyczące projektowania, produkcji i zarządzania odpadami dla wszystkich typów baterii sprzedawanych w UE.
Przy 587 głosach za, 9 przeciw i 20 wstrzymujących się, posłowie poparli porozumienie osiągnięte z Radą w sprawie przeglądu przepisów UE dotyczących baterii i zużytych baterii. Nowe prawo uwzględnia rozwój technologiczny i przyszłe wyzwania w sektorze i obejmie cały cykl życia baterii, od projektu do wycofania z eksploatacji.

Kluczowe instrumenty przewidziane w rozporządzeniu:

•  Obowiązkowa deklaracja śladu węglowego i etykieta dla akumulatorów  w pojazdach elektrycznych (EV), w lekkich środkach transportu (LMT), np.: elektrycznych hulajnogach lub rowerach oraz akumulatorów przemysłowych o pojemności powyżej 2kWh;
•  Projektowanie przenośnych baterii w urządzeniach w taki sposób, aby konsumenci mogli je łatwo wyjąć i wymienić;
•  Cyfrowy paszport baterii dla baterii LMT, baterii przemysłowych o pojemności powyżej 2 kWh i baterii EV;
•  Polityka należytej staranności dla wszystkich podmiotów gospodarczych, z wyjątkiem MŚP;
•  Bardziej rygorystyczne cele w zakresie zbierania odpadów: dla baterii przenośnych - 45% do 2023 r., 63% do 2027 r. i 73% do 2030 r.; dla baterii małogabarytowych - 51% do 2028 r. i 61% do 2031 r;
•  Minimalne poziomy materiałów odzyskiwanych ze zużytych baterii: lit - 50% do 2027 r. i 80% do 2031 r.; kobalt, miedź, ołów i nikiel - 90% do 2027 r. i 95% do 2031 r;
•  Minimalne poziomy zawartości materiałów pochodzących z recyklingu odpadów produkcyjnych i konsumenckich do wykorzystania w nowych bateriach: osiem lat po wejściu w życie rozporządzenia - 16% dla kobaltu, 85% dla ołowiu, 6% dla litu i 6% dla niklu; 13 lat po wejściu w życie: 26% dla kobaltu, 85% dla ołowiu, 12% dla litu i 15% dla niklu.

Kolejne kroki

Po końcowym głosowaniu na posiedzeniu plenarnym, Rada będzie musiała formalnie zatwierdzić tekst przed jego publikacją w Dzienniku Urzędowym UE i wejściem w życie.

 

Źródło: komunikat Parlamentu Europejskiego