Ta strona zapisuje w Twoim urządzeniu krótkie informacje tekstowe zwane plikami cookies (ciasteczkami). Są one wykorzystywane do zapisywania indywidualnych preferencji użytkownika, umożliwiają logowanie się do serwisu, pomagają w zbieraniu statystyk Twojej aktywności na stronie. W każdej chwili możesz zablokować lub ograniczyć umieszczanie plików cookies (ciasteczek) w Twoim urządzeniu zmieniając ustawienia przeglądarki internetowej. Ustawienie lub pozostawienie ustawienia przeglądarki na akceptację cookies (ciasteczek) oznacza wyrażenie przez Ciebie świadomej zgody na takie praktyki.

OK, rozumiem i akceptuję
Dieselgate i program Prezydencji Słowackiej na komisji ENVI


Podczas dzisiejszego posiedzenia komisji Ochrony Środowiska (ENVI) odbyła się debata na temat sprawozdania Christofera Fjellnera, szwedzkiego posła z frakcji EPP dotyczącego „Homologacji i nadzoru rynku pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów”. Sprawozdanie dotyczy propozycji Komisji Europejskiej w związku z zeszłoroczną aferą „Dieselgate”. Jest to najgłośniejsze afera motoryzacyjna ostatnich lat.

Koncern Volkswagen świadomie instalował w swoich pojazdach nielegalne oprogramowanie, które zmniejszało emisję szkodliwych substancji emitowanych do atmosfery, ale jedynie podczas oficjalnych testów laboratoryjnych. Oprogramowanie rozpoznawało, gdy samochód wyjeżdżał na ulicę i wówczas emisja zaczynała znacząco przekraczać dozwolone limity. Szacuje się, że w samych Stanach Zjednoczonych koncern Volkswagen poniesie koszt około 15 miliardów dolarów w związku z rekompensatami dla nabywców. Celem propozycji Komisji jest zmiana ram prawnych w odniesieniu do homologacji typu pojazdów i ich przyczep. Ramy te mają na celu ułatwienie swobodnego pojazdów silnikowych i przyczep na rynku wewnętrznym UE poprzez zharmonizowanie wymogów umożliwiających osiąganie wspólnych założeń w obszarze bezpieczeństwa i ochrony środowiska. Pomimo, że obecne ramy mają wiele zalet, poddane zostały surowej krytyce po ujawnieniu skandalu z udziałem niemieckiego koncernu Volkswagen. Sprawozdawca Fjellner w swojej wypowiedzi na temat projektu sprawozdania podkreślał, że nie jest konieczne, aby zwiększać ograniczenia w zakresie emisji dla pojazdów gdyż są wystarczające, ale aby poprawić możliwości kontrolne. Zaproponował, okresowy audyt homologacji pojazdów np. co 5 lat i utworzenie europejskiego systemu kontroli, aby podobna historia nigdy nie miała miejsca.

W drugiej części posiedzenia odbyła się prezentacja priorytetów prezydencji słowackiej w zakresie ochrony środowiska. W lipcu Słowacja przejęła od Holandii unijną prezydencję. Głównymi celami dla przewodnictwa słowackiego w Radzie wyznaczonymi przez Ivana Karcoka, słowackiego sekretarza stanu ds. europejskich są powstrzymanie zjawiska fragmentaryzacji Europy, stawienie czoła kryzysowi migracyjnemu i wyznaczanie drogi ws. przyszłości Wielkiej Brytanii i UE. Podczas dzisiejszego posiedzenia komisji ENVI słowacki minister środowiska, Laszlo Solymos przedstawił program prezydencji Rady w zakresie ochrony środowiska. Wśród najważniejszych celów wymienił jak najszybszą ratyfikację założeń wynikających z Porozumień Paryskich zawiązanych podczas konferencji środowiskowej COP 21 w Paryżu. Przestawianie krajów członkowskich na zielone gospodarki. Wspomaganie reformy ETS w taki sposób, aby zachęcał on do innowacji w odnawialne źródła energii, a przy tym nie skutkował zjawiskiem „ucieczki emisji”. Podtrzymywanie tempa w zakresie prac nad gospodarką o obiegu zamkniętym oraz ograniczenie marnotrawstwa jedzenia.

Słowacki Minister Środowiska podkreślił, że UE ma mocno rozbudowane przepisy w zakresie ochrony środowiska i Słowacja w ciągu 12 lat członkostwa wiele dzięki nim zyskała. Jednocześnie zaznaczył, że priorytetem dla Prezydecji Słowackiej nie jest bezwarunkowa realizacja restrykcyjnych celów, ale uzyskanie realnych pozytywnych rozwiązań dla obywateli UE i środowiska naturalnego.