Podczas wtorkowego (15.09) posiedzenia komisji ochrony środowiska a Parlamencie Europejskim odbyło się głosowanie nad przyjęciem projektu sprawozdania Poseł Elisabetty Gardini pod tytułem "Wartości graniczne emisji i homologacja typu w odniesieniu do silników spalinowych wewnętrznego spalania przeznaczonych do niedrogowych maszyn ruchomych". W wyniku głosowania raport został przyjęty 63 głosami poparcia, przy 4 głosach sprzeciwu.
Dużym sukcesem podczas głosowania było przyjęcie ustnej poprawki dla wyjątków dotyczących sieci szerokotorowych z inicjatywy m. in. Poseł Jadwigi Wiśniewskiej. Dzięki tej poprawce parlament zgodził się na uwzględnienie derogacji dla sieci o szerokości 1520mm, zgodnie ze stanowiskiem państw członkowskich zasiadających w Radzie UE. Uzupełniono stanowisko Rady dodając zapis umożliwiający homologacje silników podczas 10 letniego okresu przejściowego, gwarantującego wprowadzenie do obrotu silników kategorii RLL o mocy większej niż 2000kW, które nie spełniają wartości emisyjnych określonych w załączniku II do rozporządzenia. Przyjęcie powyższego rozwiązania jest korzystne dla polskiej kolei.
Przyjmując ów raport, komisja ochrony środowiska dała Poseł Elisabette Gardini moandat do rozpoczecia negocjacji z Radą w ramach spotkań trójstronnych tzw. trialogów, w których uczestniczą przedstawiciele Parlamentu Europejskiego, Komisji Europejskiej i Rady Unii Europejskiej.