Ta strona zapisuje w Twoim urządzeniu krótkie informacje tekstowe zwane plikami cookies (ciasteczkami). Są one wykorzystywane do zapisywania indywidualnych preferencji użytkownika, umożliwiają logowanie się do serwisu, pomagają w zbieraniu statystyk Twojej aktywności na stronie. W każdej chwili możesz zablokować lub ograniczyć umieszczanie plików cookies (ciasteczek) w Twoim urządzeniu zmieniając ustawienia przeglądarki internetowej. Ustawienie lub pozostawienie ustawienia przeglądarki na akceptację cookies (ciasteczek) oznacza wyrażenie przez Ciebie świadomej zgody na takie praktyki.

OK, rozumiem i akceptuję
Interpelacja ws. badania wpływu emisji spalin z silników Diesla


Pod koniec stycznia 2018 r. pojawiły się doniesienia medialne dot. badań wpływu emisji spalin z silników Diesla. Badania miały być przeprowadzone na małpach w 2014 r. przez amerykańskie centrum badawcze Lovelace Respiratory Research Institute (LRRI) na zlecenie Europejskiej Grupy Badawczej ds. Zdrowia i Środowiska w Sektorze Transportu (EUGT). Badania EUGT miały być finansowane w równej mierze przez cztery niemieckie firmy z branży motoryzacyjnej: Volkswagena, Daimlera, BMW i Boscha.

Ponadto pojawiły się doniesienia, że EUGT sponsorowało testowanie emitowanego przez silniki Diesla dwutlenku azotu na ludziach.

W związku z tym, że takiego rodzaju badania są wysoce nieetyczne, stanowią naruszenie praw podstawowych uznanych w traktatach i Karty Praw Podstawowych, ale również stanowią naruszenie rozporządzenia (UE) nr 536/2014 w sprawie badań klinicznych produktów leczniczych stosowanych u ludzi oraz dyrektywy w sprawie ochrony zwierząt wykorzystywanych do celów naukowych nr 2010/63/UE:

1.Jakie kroki zamierza podjąć Komisja w sprawie tych praktyk i ich zgodności z prawodawstwem europejskim?

2.Czy Komisja zamierza przeprowadzić dochodzenie, aby zweryfikować czy podobne badania miały miejsce na terenie UE?