Ta strona zapisuje w Twoim urządzeniu krótkie informacje tekstowe zwane plikami cookies (ciasteczkami). Są one wykorzystywane do zapisywania indywidualnych preferencji użytkownika, umożliwiają logowanie się do serwisu, pomagają w zbieraniu statystyk Twojej aktywności na stronie. W każdej chwili możesz zablokować lub ograniczyć umieszczanie plików cookies (ciasteczek) w Twoim urządzeniu zmieniając ustawienia przeglądarki internetowej. Ustawienie lub pozostawienie ustawienia przeglądarki na akceptację cookies (ciasteczek) oznacza wyrażenie przez Ciebie świadomej zgody na takie praktyki.

OK, rozumiem i akceptuję
Majowy Newsletter Europejski


O godzinie 17:00 rozpoczęła się kolejna sesja plenarna w Strasburgu. Pierwsze dyskusje dotyczyć będą sprawozdania na temat polityki spójności w regionach górskich UE oraz nowych narzędzi rozwoju terytorialnego w polityce spójności na lata 2014 - 2020. Głównym punktem dzisiejszego dnia będzie debata na temat wpływu gazociągu Nord Stream II na rynek gazu w Europie Środkowo-Wschodniej. Dyskusja ta zorganizowana została m.in. na wniosek Grupy Europejskich Konserwatystów i Reformatorów i odbędzie się około godz. 19:30.

Kwestia budowy III i IV nitki gazociągu Nord Stream II od dłuższego czasu jest tematem żywych dyskusji na arenie europejskiej. Dodatkowe nitki miałyby zwiększyć przepustowość gazociągu z do Niemiec z Rosji o ponad 55 mld m3 gazu rocznie. Obecnie pięć krajów członkowskich jest zależnych od Rosji, jako jedynego zagranicznego dostawcy importowanego gazu (Bułgaria, Estonia, Łotwa, Słowacja, Finlandia). Zgodnie z danymi Komisji Europejskiej w 2013 r. UE importowała aż 66% zużywanego gazu, z czego dostawy z Rosji wyniosły 39 %. W kontekście budowania "Unii Energetycznej", której fundamentem ma być dywersyfikacja źródeł dostaw gazu, projekt rozbudowy gazociągu Nord Stream II wydaje się być jej zaprzeczeniem i pogłębieniem zależności od rosyjskiego gazu. Dla Polski jak i dla wielu krajów Europy Środkowo-Wschodniej jest to wyjątkowo niekorzystny projekt.

We wtorek 10 maja w godzinach porannych odbędzie się debata na temat statusu gospodarki rynkowej dla Chin.  Chiny zostały członkiem Światowej Organizacji Handlu (WTO) dnia 11 grudnia 2001 r., co było przełomowym momentem zarówno dla Chin jak i dla WTO. W ramach systemu WTO Chiny zobowiązały się do przestrzegania zasad i zobowiązań, które wciąż muszą być w pełni realizowane. Od czasu przystąpienia Chin do Światowej Organizacji Handlu minęło 15 lat. Nie ulega wątpliwości, że kraj ten poczynił ogromne postępy jednakże pewne zobowiązania wobec WTO muszą jeszcze zostać wypełnione. Interwencjonizm w kluczowych sektorach chińskiej gospodarki jest nadal częstym zjawiskiem co może zagrażać zapewnianiu równych warunków. Obecnie Chiny spełniają jeden z pięciu kryteriów Unii Europejskiej, które powinny spełniać. Chińska Republika Ludowa nalega, aby UE przyznała jej status gospodarki rynkowej. Dzięki uzyskaniu tej technicznej klasyfikacji, o którą trwają starania, Unia Europejska trwale utraciłaby możliwość ustalenia odpowiednich marginesów dumpingu w odniesieniu do nieuczciwego chińskiego przywozu po cenach dumpingowych. To w znacznym stopniu zaszkodziłoby konkurencyjności przemysłu wytwórczego UE, wywierając niekorzystny wpływ na gospodarki europejskie. Od godziny 12:00 rozpoczną się głosowania, po których wznowione zostaną dyskusje m.in. na temat przygotowania do Światowego Szczytu Humanitarnego i pomocy UE dla Libanu i Jordanii w celu zaradzenia skutkom kryzysu syryjskiego.

W środę 11.05.2016 odbędą się debaty między innymi na temat obowiązkowej automatycznej wymiany informacji w dziedzinie opodatkowania, czy sektora hydroelektrycznego w Europie. Tradycyjnie ostatni dzień sesji plenarnej - czwartek zostanie poświęcony na debaty na temat łamania praw człowieka, zasad demokracji i państwa prawa, podczas, których poruszone zostaną tematy Tatarów krymskich oraz przypadki z Gambii i Dżibuti.

Przebieg sesji plenarnej można śledzić na żywo Tutaj.