Ta strona zapisuje w Twoim urządzeniu krótkie informacje tekstowe zwane plikami cookies (ciasteczkami). Są one wykorzystywane do zapisywania indywidualnych preferencji użytkownika, umożliwiają logowanie się do serwisu, pomagają w zbieraniu statystyk Twojej aktywności na stronie. W każdej chwili możesz zablokować lub ograniczyć umieszczanie plików cookies (ciasteczek) w Twoim urządzeniu zmieniając ustawienia przeglądarki internetowej. Ustawienie lub pozostawienie ustawienia przeglądarki na akceptację cookies (ciasteczek) oznacza wyrażenie przez Ciebie świadomej zgody na takie praktyki.

OK, rozumiem i akceptuję
Media społecznościowe i ich wpływ na zdrowie psychiczne młodych dziewcząt


Bruksela, 27 stycznia 2025r.

We wtorek, 28 stycznia 2025 r., Komisja FEMM organizuje wysłuchanie pt. „Media społecznościowe i ich wpływ na zdrowie psychiczne młodych dziewcząt”.

Wyzwania i możliwości związane z mediami społecznościowymi w życiu młodych ludzi

Media społecznościowe zaciemniają granice między światem fizycznym a cyfrowym, oferując bezprecedensowy poziom dzielenia się informacjami i umożliwiając dostęp do różnorodnych punktów widzenia. To otwiera przed nastolatkami zarówno szereg nowych możliwości, jak i wyzwań.

Z jednej strony, korzystanie z Internetu może sprzyjać budowaniu tożsamości, eksplorowaniu zainteresowań, tworzeniu relacji rówieśniczych i poznawaniu norm społecznych.

Z drugiej strony, pojawiają się obawy związane z prywatnością, cyberprzemocą, uzależnieniami i potencjalnymi negatywnymi konsekwencjami dla zdrowia psychicznego i fizycznego. [1]

Coraz młodsze dzieci podłączone są do Sieci

Dzieci korzystają z Internetu w coraz młodszym wieku. Ponieważ technologie cyfrowe stanowią coraz większą część życia dzieci, coraz więcej codziennych czynności odbywa się online (takich jak odrabianie lekcji, komunikowanie się z przyjaciółmi, słuchanie muzyki i granie w gry). Według badania Eurobarometru z 2020 r. 99 % respondentów w wieku 15–24 lat miało osobisty telefon komórkowy. Badanie Another przeprowadzone w Niemczech wykazało, że w 2020 r. smartfony posiadało 7 % dzieci w wieku 6–7 lat, 27 % dzieci w wieku 8–9 lat i 54 % dzieci w wieku 10–11 lat.[2]

Przemoc i zagrożenia związane z cyfrowym światem

Badanie przeprowadzone przez World Wide Web Foundation w 2020 r. wykazało, że 52% młodych kobiet i dziewcząt doświadczyło nękania w Internecie, a 64% badanych zna osobę, która padła ofiarą podobnego traktowania. Z kolei dane Regionalnego Biura WHO dla Europy wskazują na gwałtowny wzrost problematycznego korzystania z mediów społecznościowych wśród nastolatków, z 7% w 2018 roku do 11% w 2022 roku. W przypadku dziewcząt, problematyczne[3] korzystanie z mediów społecznościowych było bardziej powszechne niż u chłopców (13% w porównaniu do 9%). Ponadto, ponad jedna trzecia (36%) młodych ludzi deklarowała stały kontakt z przyjaciółmi online, z najwyższym odsetkiem wśród 15-letnich dziewcząt (44%).[4] Te wyniki podkreślają rosnącą skalę problemu, szczególnie wśród dziewcząt, które coraz częściej stają się celem nękania, trollingów i innych form cyberprzemocy.

Cyfrowy świat, mimo że niezwykle użyteczny i niezbędny w codziennym życiu młodzieży, wiąże się z wieloma zagrożeniami. Aby dzieci mogły bezpiecznie i odpowiedzialnie korzystać z mediów społecznościowych, konieczna jest edukacja medialna. Należy nauczyć je, jak chronić swoją prywatność, jak rozpoznawać zagrożenia, a także jak wykorzystywać technologie w sposób mądry i świadomy. Tylko wtedy możliwe będzie zminimalizowanie ryzyka, jakie wiąże się z korzystaniem z internetu, oraz zapewnienie młodym ludziom bezpiecznego, zdrowego rozwoju w cyfrowym świecie.

Poradnik dla rodziców dotyczący edukacji medialnej dostępny jest na KE

https://epale.ec.europa.eu/system/files/2022-05/MeliGuide4ParentsD2022_PL.pdf

 

[1] https://www.who.int/europe/news/item/25-09-2024-teens--screens-and-mental-health

[2] https://www.europarl.europa.eu/thinktank/en/document/EPRS_BRI(2024)762331

[3] Problematyczne korzystanie z mediów społecznościowych to zachowanie polegające na nadmiernym, często uzależniającym korzystaniu z platform online, które prowadzi do negatywnych konsekwencji zdrowotnych, emocjonalnych i społecznych. Może to obejmować trudności w kontrolowaniu czasu spędzanego w sieci, obniżenie samooceny z powodu porównań z innymi użytkownikami, uzależnienie od reakcji w postaci polubień i komentarzy, a także problemy z koncentracją, produktywnością i utratą równowagi między życiem online a offline. Takie zachowanie może prowadzić do stresu, lęków, depresji, osamotnienia i trudności w nawiązywaniu zdrowych relacji interpersonalnych, a w przypadku młodzieży i dzieci – także do problemów z rozwojem emocjonalnym i społecznym.

[4] https://www.who.int/europe/news/item/25-09-2024-teens--screens-and-mental-health