Ta strona zapisuje w Twoim urządzeniu krótkie informacje tekstowe zwane plikami cookies (ciasteczkami). Są one wykorzystywane do zapisywania indywidualnych preferencji użytkownika, umożliwiają logowanie się do serwisu, pomagają w zbieraniu statystyk Twojej aktywności na stronie. W każdej chwili możesz zablokować lub ograniczyć umieszczanie plików cookies (ciasteczek) w Twoim urządzeniu zmieniając ustawienia przeglądarki internetowej. Ustawienie lub pozostawienie ustawienia przeglądarki na akceptację cookies (ciasteczek) oznacza wyrażenie przez Ciebie świadomej zgody na takie praktyki.

OK, rozumiem i akceptuję
Nowy pakt migracyjny

24 września 2020 r. 

W dniu 23 września br.  Komisja Europejska opublikowała Nowy Pakt w sprawie Migracji i Azylu -
w postaci komunikatu wraz z szeregiem propozycji legislacyjnych oraz dokumentów poza legislacyjnych. Pakt bazuje na dotychczasowych dyskusjach politycznych i eksperckich toczących się od rozpoczęcia ostatniego kryzysu migracyjnego w 2015 r.,  w tym przede wszystkim w ramach prac nad reformą azylową, która nie została skonkludowana. 

Główne komponenty propozycji pakietu to:

- Wymiar zewnętrzny: zawarcie nowych umów dot. zarządzania migrantami z krajami trzecimi, walka z przemytem ludzi, „ nowa procedura screeningu” - jak migranci dotrą do granicy od razu będą kwalifikowani do konkretnej kategorii;

- Europejski koordynator zawracania migrantów- operacyjna gałąź;

- Surowe ale sprawiedliwe zasady wewnętrzne; stała i skuteczna solidarność- czyli nowa koncepcja finansowania zawracania migrantów, relokacja albo finansowanie zawracania migrantów.

Posłowie komisji Wolności Obywatelskich przeprowadzili w czwartek pierwszą debatę na temat propozycji Komisji z wiceprzewodniczącym Margaritisem Schinasem i komisarz Ylvą Johansson. Niektórzy posłowie uznali tę inicjatywę za „krok we właściwym kierunku”, aby pomóc krajom pierwszej linii, a inni przyznali, że może to być jedyna droga naprzód, biorąc pod uwagę stanowisko kilku państw członkowskich UE. Wszyscy poprosili o więcej informacji na temat tego, jak pakt będzie stosowany w terenie.

Kraje UE, które nie chcą przenosić uchodźców na swoje terytorium, miałyby zamiast tego możliwość sponsorowania powrotów osób bez prawa pobytu. Posłowie zastanawiali się, co się stanie, jeśli większość państw członkowskich zdecyduje się na to drugie rozwiązanie. Pojawiły się również pytania dotyczące mechanizmów egzekwowania zapewniających skuteczne stosowanie nowych przepisów.

Niektórzy posłowie zwracali uwagę, że współpraca z krajami trzecimi nie obejmuje tworzenia hotspotów do rozpatrywania wniosków o azyl poza terytorium Europy i nalegali, aby UE była bardziej surowa wobec przemytników.