Branża producentów wózków dziecięcych, pełniąca kluczową rolę zarówno w unijnym jak i krajowym przemyśle, znajduje się w krytycznej sytuacji na skutek nieuczciwej konkurencji ze strony chińskich producentów i brak odpowiednich działań ze strony UE mających na celu ochronę runku wewnętrznego.
Większość wózków dla dzieci oferowanych w UE pochodzi z dwóch regionów na świecie - z Chin lub rejonu Częstochowy. Polskie firmy odpowiadają za większość produkcji wózków i fotelików w UE a tylko w 2021 roku wartość eksportu przekroczyła pól miliarda złotych.
Na Śląsku zgromadzony jest cały łańcuch dostaw, co uniezależnia go od zagranicznych powiązań oraz znacząco obniża ślad węglowy w łańcuchu produkcji. Zdecydowana większość firm to małe i średnie, rodzinne, na których opiera się konkurencyjność europejskiej gospodarki i które powinny być pod szczególną ochroną ze strony UE.
Niestety, ta polska, unikatowa w skali Europy branża jest zagrożona przez nieuczciwa kongruencję ze strony chińskich producentów i brak stosownych działań UE mających na celu ochronę rynku wewnętrznego:
- chiński rząd stosuje praktyki protekcjonistyczne subsydiując rodzimych producentów na każdym etapie cyklu produkcyjno - sprzedażowego, mając na celu eliminacje z rynku europejskich producentów,
- chińscy producenci korzystają z bardzo niskich ceł przywozowych do UE (jedynie 2,7 proc.), podczas gdy eksport wózków do Chin z UE objęty jest cłem 25 proc.
- chińscy producenci bazując na patriotyzmie gospodarczym europejskich konsumentów, oznaczają jako produkty europejskie wyprodukowane w Chinach, a jedynie złożone w UE, wykorzystując brak unijnej regulacji,
- europejscy producenci utracili pozycje na wschodnich rynkach zbytu po inwazji Rosji na Ukrainę, a ich miejsce zajęli producenci z Chin.
W związku z powyższym, europoseł Jadwiga Wisniewska złożyła do KE pisemną interpelację, domagając się odpowiedzi na następujące pytania:
- Czy KE wprowadzi regulacje dot. oznaczania produktów wyprodukowanych w UE, tak aby nie obejmowały rzeczy jedynie złożonych w UE?
- Czy w celu ochrony rynku wewnętrznego, KE planuje działania rekompensujące nieuczciwą konkurencję chińskich firm i w związku z tym, planuje otwarcie dochodzenia dotyczącego działania chińskich producentów wózków dziecięcych?
- Czy KE planuje wprowadzenie regulacji łagodzących skutki zamknięcia rynków wschodnich dla europejskich producentów wózków?