Ta strona zapisuje w Twoim urządzeniu krótkie informacje tekstowe zwane plikami cookies (ciasteczkami). Są one wykorzystywane do zapisywania indywidualnych preferencji użytkownika, umożliwiają logowanie się do serwisu, pomagają w zbieraniu statystyk Twojej aktywności na stronie. W każdej chwili możesz zablokować lub ograniczyć umieszczanie plików cookies (ciasteczek) w Twoim urządzeniu zmieniając ustawienia przeglądarki internetowej. Ustawienie lub pozostawienie ustawienia przeglądarki na akceptację cookies (ciasteczek) oznacza wyrażenie przez Ciebie świadomej zgody na takie praktyki.

OK, rozumiem i akceptuję
Prawo do naprawy


Strasburg, 8 lutego 2024r.

Zepsuta pralka? Pęknięty ekran smartfona?

W większości przypadków naprawy gadżetów i urządzeń elektronicznych codziennego użytku są tak drogie lub tak uciążliwe, że konsumentom mówi się, że lepiej będzie wymienić wadliwy produkt. UE zobowiązała się położyć temu kres, próbując uporać się ze stale rosnącą górą odpadów elektronicznych

Nowe przepisy mają zachęcać firmy do naprawy uszkodzonych urządzeń zamiast ich wymiany w ciągu dwuletniego okresu gwarancji prawnej, do czego mocno naciskały organizacje zajmujące się ochroną środowiska.

Przepisy tworzą również roczną gwarancję prawną na naprawione towary i zachęca kraje UE do promowania napraw poprzez prowadzenie kampanii podnoszących świadomość lub tworzenie bonów na naprawy, tak jak ma to miejsce w Austrii.

Firmy nie będą mogły stosować praktyk, które utrudniają pracę niezależnych warsztatów lub korzystanie z części używanych i drukowanych w 3D. Ustawodawstwo stanowi również, że części zamienne i narzędzia naprawcze muszą być łatwiej dostępne i sprzedawane po „rozsądnej cenie”.

To pozytywny krok, ponieważ wysokie ceny części zamiennych są jedną z głównych przeszkód utrudniających opłacalność napraw.

Europoseł Jadwiga Wiśniewska prowadziła prace nad tymi regulacjami, jako sprawozdawczyniki EKR opinii w komisji ENVI.