Ta strona zapisuje w Twoim urządzeniu krótkie informacje tekstowe zwane plikami cookies (ciasteczkami). Są one wykorzystywane do zapisywania indywidualnych preferencji użytkownika, umożliwiają logowanie się do serwisu, pomagają w zbieraniu statystyk Twojej aktywności na stronie. W każdej chwili możesz zablokować lub ograniczyć umieszczanie plików cookies (ciasteczek) w Twoim urządzeniu zmieniając ustawienia przeglądarki internetowej. Ustawienie lub pozostawienie ustawienia przeglądarki na akceptację cookies (ciasteczek) oznacza wyrażenie przez Ciebie świadomej zgody na takie praktyki.

OK, rozumiem i akceptuję
Strategia kształtowania świata cyfrowego


Bruksela, 12 kwietnia 2021r.

W przestrzeni europejskiej gospodarki cyfrowej funkcjonuje ponad 10 000 platform internetowych. Znaczna ich większość to MŚP*, pozostała grupa to internetowi giganci, otrzymujący pokaźną kwotę wytworzonego kapitału, tworząc jednocześnie „barierę” dla małych usługodawców, którzy nie są w stanie z nimi konkurować.

Inicjatywa ustawy o rynkach cyfrowych (DMA) i ustawy o usługach cyfrowych (DSA) ma na celu zbudowanie trwałych europejskich relacji cyfrowych, poprawę konkurencji na rynkach cyfrowych, a w szczególności uczciwe środowisko platform internetowych wyrównując szanse wszystkich jej uczestników ( tę sferę zdominowały amerykańskie giganty jak Facebook, Apple, Google, czy też chiński Alibaba). Obywatele nie powinni być przedmiotem działania dużych platform, mają prawo do większej i uczciwej konkurencyjności, do własnego świadomego wyboru.

Prawa autorskie, regulowanie platform biznesowych, ustawa o ochronie danych osobowych, ale i mowa nienawiści, manipulacja, dezinformacja, sprzedaż produktów, które nie są bezpieczne, nieuczciwy dostęp do rynku dla mniejszych podmiotów - to kluczowe elementy strategii kształtowania świata cyfrowego. Ustawa o usługach cyfrowych dotyczy produktów i kwestii słowa w internecie - w zamiarze uznać to co jest legalne za legalne, a to co nielegalne uznać za nielegalne i w internecie jak i poza nim, dążąc do usunięcia treści nielegalnych oraz ochrony swobody słowa. Ustawa DMA oraz DSA ma stanowić impuls dla innowacji i inwestycji w nią, ale i przestrzeń dla jej doskonalenia, by docierała do możliwie największej grupy konsumentów.

Swoboda słowa i wypowiedzi są sztandarem demokracji. W proponowanych agendach przewidziano narzędzia i mechanizmy mające zapewnić wolność słowa. Ochrona kwestii równości płci, szacunek dla wartości podstawowych i walka z dyskryminacją. Sprawny rynek cyfrowy, uczciwy i otwarty dostęp dla mniejszych firm jest w interesie przedsiębiorców i użytkowników końcowych.

Przedstawiona propozycja ma na celu stworzenie najlepszych możliwości dla platform cyfrowych, by ich potencjał był w pełni wykorzystywany przyczyniając się do rozwoju rynku wewnętrznego i zewnętrznego, kreując nowe możliwości i wspierając handel międzynarodowy. Wspólne regulacje dla całej Unii Europejskiej pozwolą rozwiązać problemy nieuczciwych praktyk i słabej konkurencyjności MŚP, aby zarówno odbiorcy końcowi, jak i użytkownicy biznesowi stali się beneficjentami korzyści gospodarki cyfrowej.