Strasburg, 16 lutego 2023r.
Jazda na rowerze przyczynia się do ekologicznej transformacji UE, zmniejszając korki drogowe, hałas oraz poprawiając jakość powietrza. Mimo to infrastruktura rowerowa w UE jest niewystarczająca: brakuje wydzielonych ścieżek rowerowych (co prowadzi do znacznego ryzyka wypadków) i nie ma wystarczającej liczby strzeżonych miejsc parkingowych dla rowerów. Ponadto działania zapobiegające kradzieżom są niewystarczające i brakuje stacji ładowania rowerów elektrycznych.
Parlament Europejski przyjął swoją pierwszą rezolucję poświęconą wyłącznie rowerowi, wzywając Komisję do opracowania specjalnej europejskiej strategii rowerowej. Eezolucja wzywa również Komisję do uznania roweru za pełnoprawny środek transportu i zrównania go z innymi rodzajami transportu. Jazda na rowerze powinna być zintegrowana z mobilnością miejską – na przykład dzięki trasom rowerowym między obszarami podmiejskimi a centrami miast, zabezpieczonym parkingom rowerowym w pobliżu węzłów transportu miejskiego oraz przystępnym cenowo rowerom elektrycznym i systemom udostępniania rowerów. Rower powinien być również włączony do transportu międzymiastowego – na przykład poprzez budowę ścieżek rowerowych równoległych do torów kolejowych lub śródlądowych dróg wodnych podczas modernizacji sieci TEN-T lub udostępnianie większej liczby miejsc dla rowerów w pociągach. Jazda na rowerze jest cenną alternatywą dla podróżowania na krótkich dystansach w obszarach miejskich i wiejskich oraz dla turystyki, ale potencjał ten musi zostać uwolniony.
Jazda na rowerze może stanowić przystępną cenowo alternatywę transportową dla słabszych grup społecznych, które mogą być narażone na ubóstwo transportowe. Rezolucja zachęca zatem państwa członkowskie i podmioty lokalne do rozwijania systemów wsparcia ułatwiających zakup rowerów lub uczestnictwo w systemach rowerów publicznych. Aby pomóc w zapobieganiu wypadkom, zachęca się Komisję do współpracy z państwami członkowskimi w celu opracowania wspólnych wytycznych i zaleceń dotyczących bezpieczeństwa ruchu drogowego w odniesieniu do mikromobilności, m.in. w sprawie ograniczeń prędkości, wymagań dotyczących kasków i szkolenia. Rezolucja sugeruje również, aby Komisja ogłosiła rok 2024 Europejskim Rokiem Roweru.
żródło:www.europarl.europa.eu