Bruksela, 14 listopada 2023r.
- Zachowanie równowagi pomiędzy potrzebą zwalczania niegodziwego traktowania dzieci w celach seksualnych w Internecie a uniknięciem uogólnionego monitorowania Internetu
- Platformy muszą oceniać ryzyko związane ze swoimi usługami
- Jeżeli środki łagodzące nie wystarczą, zatwierdzone przez sąd nakazy wykrycia zostaną wykorzystane do wyśledzenia nielegalnych materiałów
We wtorek Komisja Wolności Obywatelskich przyjęła swoje stanowisko w sprawie nowych środków ochrony dzieci w Internecie poprzez zapobieganie i powstrzymywanie niegodziwego traktowania dzieci w celach seksualnych.
Aby chronić dzieci w Internecie, nowe przepisy nakładałyby na dostawców usług internetowych obowiązek oceny, czy istnieje znaczące ryzyko niewłaściwego wykorzystania ich usług do celów niegodziwego traktowania dzieci w celach seksualnych w internecie i nagabywania dzieci, a także podjęcia środków w celu ograniczenia tego ryzyka. Posłowie chcą, aby środki łagodzące były ukierunkowane, proporcjonalne i skuteczne, a usługodawcy powinni mieć możliwość decydowania, które z nich zastosować. Chcą także dopilnować, aby witryny pornograficzne posiadały odpowiednie systemy weryfikacji wieku, mechanizmy zgłaszania materiałów przedstawiających wykorzystywanie seksualne dzieci (CSAM) oraz moderację treści ludzkich w celu przetwarzania tych zgłoszeń.
Aby zapobiec nagabywaniu nieletnich w Internecie, posłowie do Parlamentu Europejskiego proponują, aby usługi skierowane do dzieci domyślnie wymagały zgody użytkownika na otrzymywanie niechcianych wiadomości, posiadały opcje blokowania i wyciszania oraz zwiększały kontrolę rodzicielską.
Nakazy wykrycia
Aby uniknąć masowej inwigilacji lub uogólnionego monitorowania Internetu, zapisy raportu umożliwiają organom sądowym wydawanie w ostateczności nakazów ograniczonych w czasie w celu wykrycia wszelkich CSAM i ich usunięcia lub uniemożliwienia dostępu do nich, gdy środki łagodzące nie są skuteczne w zdejmowaniu go.
Ponadto posłowie podkreślają potrzebę skierowania nakazów wykrycia do osób lub grup (w tym subskrybentów kanału) powiązanych z niegodziwym traktowaniem dzieci w celach seksualnych, stosując „uzasadnione podstawy podejrzeń”.
W przyjętym tekście posłowie wyłączyli szyfrowanie typu end-to-end z zakresu nakazów wykrywania, aby zagwarantować, że cała komunikacja użytkowników będzie bezpieczna i poufna. Dostawcy mogliby wybierać, z jakich technologii skorzystać, pod warunkiem, że będą one spełniać rygorystyczne zabezpieczenia przewidziane w prawie i podlegać niezależnemu, publicznemu audytowi tych technologii.
Centrum UE ds. Ochrony Dziecka
Na mocy nowych regulacji stworzono by unijne Centrum Ochrony Dziecka, które miałoby pomagać we wdrażaniu nowych przepisów i wspierać dostawców Internetu w wykrywaniu CSAM. Gromadziłoby, filtrowało i rozpowszechniało sprawozdania CSAM wśród właściwych organów krajowych i Europolu. Centrum opracowałoby technologie wykrywania dla dostawców i utrzymywałoby bazę danych zawierającą skróty i inne wskaźniki techniczne CSAM zidentyfikowane przez organy krajowe.
Centrum wspierałoby także władze krajowe w egzekwowaniu nowego zbioru przepisów dotyczących niegodziwego traktowania dzieci w celach seksualnych, prowadzeniu dochodzeń i nakładaniu kar finansowych.
Posłowie do PE wreszcie proponują utworzenie nowego Forum Konsultacyjnego ds. Praw Ofiar i Osób, które przeżyły, aby mieć pewność, że głosy ofiar zostaną wysłuchane.