Bruksela, 24 czerwca 2021r.
Pozyskiwanie środków finansowych na opiekę nad zwierzętami jest niekończącym się wyzwaniem wszystkich organizacji. Podczas V sesji Intergrupy ds. Dobrostanu Zwierząt rozmawiano o zdobywaniu pieniędzy, podnoszeniu świadomości oraz zaangażowaniu społeczeństwa w ten proces.
W spotkaniu wzięli udział europosłowie, eksperci, przedstawiciele organizacji pozarządowych oraz przyjaciele zwierząt.
Wiele stowarzyszeń i grup boryka się z dylematami, które wzmogły się w pandemii COVID-19, niemniej liczna ich grupa upatrując szansę w nowej sytuacji potrafiła odnaleźć się w nowej rzeczywistości. Przegląd najlepszych praktyk i nowych standardów pracy prezentowany był na czwartkowej sesji przez kilka organizacji z różnych części Europy.
Pozyskiwanie funduszy jest ciągłym procesem, który w zależności od sytuacji należy do niej dopasowywać. Podczas wystąpień podkreślano, że nie ma wzorcowego modelu, jednolitego rozwiązania, które sprawdziłoby się w każdej strukturze. Potrzebne jest połączenie solidnej strategii pozyskiwania funduszy, kreatywnych pomysłów oraz pełnej pasji i zaangażowania grupy ludzi.
W ostatnich latach sektor prywatny rozwija się dynamicznie w sferze NGO’s, podobnie jak postawy obywatelskie. Ludzie coraz chętniej, częściej i z większym oddaniem włączają się w pomoc na rzecz pomocy zwierząt w każdej formie. Podczas spotkania wielokrotnie podkreślano, że w pandemii, gdy kontakt osobisty został ograniczony a potem zakazany, wielu przyjaciół zwierząt pozostało w kontakcie ze stowarzyszeniami, schroniskami i grupami zajmującymi się zwierzakami, świadcząc swoją pomoc na różne możliwe sposoby. Nie należy jednak zapominać o tych ośrodkach, które jeszcze przed pandemią borykały się z wyzwaniami, a w niej nie były w stanie sobie z nimi radzić.
„Nasza siła pochodzi od naszych członków, przyjaciół i partnerów, z którymi nieustannie opowiadamy się za poprawą dobrostanu milionów zwierząt żyjących u nas.” Pośród różnych zaprezentowanych form fundraising’u* podkreślano potrzebę budowania relacji z przyjaciółmi i darczyńcami stowarzyszeń i organizacji pomagających zwierzętom. Wzmacnianie przekazu poprzez kontakt drogą online, czy bezpośredni kontakt telefoniczny i mailowy. Uruchamianie kampanii internetowych w odpowiedzi na trwającą pandemię było często przytaczanym przykładem dla pozyskiwania środków. Budowanie i zabieganie o trwałe interakcje ze wszystkimi uczestnikami procesu, wzmacnianie tych relacji. Wskazywano na nowe formy przekazu, jak filmy, spoty, ulotki, a nawet książeczki i malowanki, które trafią do najmłodszych wzbudzając w nich zainteresowanie opieką nad zwierzętami od najmłodszych lat. Budowanie empatii jest bardzo istotnym elementem procesu socjologicznego najmłodszych obywateli. Ważne jest utrzymywanie kontaktu z dobroczyńcami, synchronizowanie bazy fundatorów oraz zautomatyzowanie pracy administracyjnej, na rzecz poświęcenia tego czasu i zasobów dla napędzania misji swojej organizacji.
Zbieranie funduszy, zabieganie o ofiarodawców, edukowanie społeczeństwa, budowanie relacji społecznych oraz ich wzmacnianie oraz optymalizacja kosztów stanowią główne wyznaczniki dla wysokiej skuteczności działania. Trwała i silna pozycja w społeczeństwie poprzez przekaz mediów społecznościowych, kampanie, akcje, imprezy, działania na lokalnym obszarze pozwoli być wiarygodnym i rozpoznawalnym oraz na stałe wpisze się w społeczeństwo. Bez medialnej „osobowości” nawet najlepszy pomysł może być skazany na niepowodzenie.
* Fundraising - pozyskiwanie funduszy