19 listopada 2018 r. eksperci z różnych dziedzin zostali zaproszeni do przedstawienia swoich doświadczeń w celu zebrania informacji i danych dotyczących sprawozdania w sprawie ochrony zwierząt podczas transportu.
Spotkanie otworzył Jørn Dohrmann europoseł z grupy Europejskich Konserwatystów i Reformatorów, który krótko przedstawił kwestię transportu żywych zwierząt, podkreślając potrzebę przejścia od handlu żywymi zwierzętami do transportu wyłącznie mięsa i tusz. Janusz Wojciechowski, członek pierwszej izby Europejskiego Trybunału Obrachunkowego (ETO) przedstawił słuchaczom przegląd głównych problemów wskazanych przez audytorów w zakresie wdrażania rozporządzenia transportowego UE. W nowym audycie ETO dotyczącym dobrostanu zwierząt podkreślono, że poważne problemy utrzymują się, gdy zwierzęta są transportowane żywcem, zwłaszcza w odległe miejsca. Brak jest danych dostępnych na poziomie UE, co utrudnia ocenę stopnia zgodności z przepisami dotyczącymi dobrostanu zwierząt. TRACES, system monitorowania stosowany przez Komisję do oceny poziomu wdrożenia, nie zawsze jest dostępny dla władz lokalnych i w związku z tym jest rzadko stosowany. Przedstawicielka Komisji, Ana Ramirez Vela, z DG SANTE, przyznała, że brak danych jest problematyczny i Komisja poszukuje rozwiązań, które mogłyby temu zaradzić.
Iris Baumgärtner z Animal Welfare Foundation/Tierschutzbund Zürich (AWF/TSB) i Gabriel Paun z Animals International przedstawili prezentacje na temat poważnych naruszeń, które nadal mają miejsce podczas transportu żywych zwierząt drogą morską i drogową. Mario Sapino, były urzędowy lekarz weterynarii, podkreślił, że prawie niemożliwe jest zagwarantowanie dobrostanu zwierząt podczas transportu żywych zwierząt do krajów trzecich i stwierdził, że na podstawie jego doświadczenia 70% naruszeń można by rozwiązać poprzez systematyczne sprawdzanie dobrostanu zwierząt przed ich wyjazdem.
W dyskusji uczestniczyła również Paula de Vera z COPA-COGECA. Stwierdziła, że członkowie tej europejskiej organizacja zrzeszającej rolnicze związki zawodowe i organizacje spółdzielcze przestrzegają przepisów rozporządzenia w sprawie transportu. Jednakże w świetle dowodów przedstawionych podczas spotkania nie jest jasne, w jaki sposób organizacje rolników mogą skutecznie zapewnić zgodność z przepisami.