W czwartek, 12.10.2017, odbyło się posiedzenie komisji Spraw Społecznych i Środowiska delegacji UE do Państw Afryki, Karaibów i Pacyfiku (UE-AKP). Jednym z punktów agendy było wysłuchanie publiczne dotyczące „Wzmocnienie pozycji dziewcząt poprzez edukację”. Debata podnosiła wiele kluczowych kwestii dla rozwoju i edukacji dziewcząt zamieszkujących kraje AKP.
Prelegenci alarmowali, że dziewczęta od samego początku funkcjonowania w społeczeństwie mierzą się z wieloma problemami, których chłopcy, zważywszy na płeć, unikają. Niepisane zasady, normy społeczne, tradycje, o których nie mówi się głośno - niewidzialne moce determinują życie dziewcząt o wiele silniej niż akty prawne. Edukacja jest narzędziem do wzmocnienia społecznej pozycji dziewcząt, oprócz wiedzy daje dziewczętom świadomość
Prof. Tania Cox, z Plan International, zauważyła, że dostęp do powszechnej edukacji na świecie nie jest już takim problemem, jak samo utrzymanie się w procesie i jej zakończenie. Dziewczęta o wiele częściej przerywają naukę z powodu biedy, ciąży, wczesnych małżeństw. Dziewczynki, o wiele częściej niż chłopcy, pracują, jako bezpłatna pomoc domowa; przynoszą wodę, sprzątają, rąbią drewno. Chłopcy są zwolnieni z takich obowiązków i swobodnie mogą skupić się na rozwoju intelektualnym. Wiele młodych kobiet rezygnuje z kontynuacji nauki właśnie przez wzgląd na pomoc w domu i opiekę nad rodzicami.
Profesor Cox rekomendowała zwiększenie nakładów na edukację oraz urealnić transparentność wydatków, aby podwyższyć jakość edukacji. Niestety wiele krajów AKP zmaga się z problem korupcji i unijne finansowanie często nie dociera do faktycznie potrzebujących.
Podczas debaty wielokrotnie podkreślano, jako istotna jest edukacja w procesie życia dziewcząt, jak kształtuje ich potrzeby, rozumienie świata oraz ich funkcjonowanie w społeczeństwie. Należy pamiętać, że to dziewczęta a następnie kobiety najczęściej wpływają na wzory konsumpcyjne rodzin i dbają o ich zdrowie, dlatego ich edukacja jest bardzo ważnym elementem zdrowego, rozwijającego się społeczeństwa.